﷽
Disini akan menerangkan beberapa usul qiraat yang belum anda tahui pada peringkat permulaan untuk mengenal apa itu usul qiraat?
Tajuk-Tajuknya:-
- Jenis-Jenis Qiraat.
- Rukun Qiraat.
- Mutawatir Qiraat Imam 10
- Kewajiban Penulisan Mashaf Al-Quran Dalam Rasm Uthmani.
Jenis-jenis qiraat
JENIS-JENIS
QIRAAT DARI SUDUT SANAD
JENIS-JENIS
QIRAAT DARI SUDUT SANAD
Di Malaysia
khususnya,kaedah pembelajaran dan pengajaran ilmu tajwid lebih cenderung kepada
Toriq al-Syatibi. Umat Islam di Malaysia membaca Qiraat حفص عن عاصم menggunakan Toriq al-Syatibi.
pembahagian Qiraat itu
terbahagi kepada beberapa bahagian besar. Imam Ibnu al-Jazari mengkategorikan
Qiraat itu kepada enam jenis :
1.Qiraat Mutawatir
Ia itu Qiraat yang diriwayatkan oleh satu kumpulan yang
besar dan terselamat dari berlaku sebarang pendustaan, seperti Qiraat
yang terdapat dalam Toriq al-Syatibi dan Toriq al-Jazari.
2.Qiraat Masyhur
Qira’at Masyhur adalah qiraat yang sanadnya
bersambung sampai kepada Rasulullah SAW. Diriwayatkan oleh beberapa orang yang
adil dan kuat hafalannya, serta qiraatnya sesuai dengan salah satu rasam
Usmani. Qiraat itu dari para imam qiraat sabah, atau imam Qiraat asyarah
ataupun imam-imam lain yang dapat diterima qiraat nya dan dikenal di kalangan
ahli qiraat bahwa qiraat itu tidak salah dan bukan qiraat syaz.
Contohnya ialah qiraat yang diperselisihkan
perawinya dari imam qiraat Sab’ah, dimana sebagian ulama mengatakan bahwa qiraat
itu dirawikan dari salah satu imam qiraat Sabah dan sebagian lagi mengatakan
bukan dari mereka.
Dua macam qiraat di atas, qiraat Mutawatir dan
qiraat Masyhur, boleh dipakai untuk membaca al-Qur’an, baik dalam solat mahupun
diluar solat, dan wajib meyakinkan ke al-Quranannya serta tidak boleh
mengingkarinya sedikitpun.
3.Qiraat Ahad
Qiraat Ahad adalah
qiraat yang sanadnya bersih dari cacat tetapi menyalahi rasam Utsamani dan
tidak sesuai dengan kaidah bahasa Arab. Juga tidak terkenal di kalangan imam
qiraat. Qiraat ahad ini tidak boleh dipakai unutuk membaca al-quran dan tidak
wajib meyakininya sebagai al-quran.
4.Qiraat Syazah
Qiraat Syazah adalah qiraat yang cacat
sanadnya dan tidak bersambung sampai kepada Rasulullah SAW.
Hukum Qiraat Syazah ini tidak boleh dibaca di
dalam mahupun di luar solat.
Qiraat Syazah terbahagi kepada 5 iaitu seperti
berikut :
1. Ahad-yaitu
qira’at yang sanadnya sahih tetapi tidak sampai mutawatir dan menyalahi rasam
Usmani atau kaedah bahasa Arab.
2. Syaz-yaitu
qira’at yang tidak mempunyai salah satu dari rukun yang tiga.
3. Mudraj-yaitu
qira’at yang ditambah dengan kalimat lain yang merupakan tafsirnya.
4. Maudu’-yaitu
qira’at yang dinisbahkan kepada orang yang mengatakannya (mengajarkannya) tanpa
mempunyai asal usul riwayat qiraat sama sekali.
5. Masyhur-yaitu
qira’at yang sanadnya sahih tetapi tidak mencapai darjat yang mutawatir serta
sesuai dengan kaedah tata bahasa Arab dan Rasam Usmani.
5.Qiraat Maudhu'
Iaitu Qiraat yang
yang direka-reka yang bukan diambil dari Rasulullah s.a.w.
6.Qiraat As-Syabih Bil Mudra
Qiraat sabih bil mudraj adalh qiraat yang menyerupai
keelompok mudraj dalam, hadis,yakni qiraat yang telah memperoleh sisipan atau
tambahan kalimat yang merupakan tafsir dari ayat tersebut.
Qiraat Aahad, Qiraat Syaazah dan Qiraat Maudhu' tidak boleh dibaca kerana
ianya bukan dinamakan al-Quran walaupun sanadnya sahih seperti sanad Aahad,
tetapi qiraat tersebut tidak terdapat dalam Rasm 'Uthmani.
RUKUN QIRAAT YANG DITERIMA
Terdapat khilaf antara ulama’ pada rukun qiraāt sahih yang diterima iaitu yang boleh dengannya Al-Qur’an dibaca didalam dan di luar solat. Sebahagian mereka menjadikan tiga rukun. iaitu:
1.Bertepatan dengan bahasa Arab Faṣahah.
2.Bertepatan dengan salah satu dari mushaf-mashaf Rasm Uthmani.
3.Sanadnya bersambung dengan bacaan Rasulullah s.a.w. (secara musyafahah).
Huraian bagi setiap syarat yang telah diletakkan oleh para ulama ini adalah seperti berikut:
Syarat Pertama
Iaitu Qira’at itu mesti selaras dengan Nahu bahasa Arab walau melalui salah satu sisi pandangnya. Al-Nuwairi telah memberi huraian mengenai ini katanya:
Maksudnya: “Iaitu menepati salah satu dari sisi-sisi pandang ilmu Nahu sama ada ia sisi pandang yang paling fasih (tepat) atau kurang fasih, yang disepakati atau diperselisihkan dengan perselisihan yang tidak memudaratkan”.
Syarat Kedua
Iaitu Qira’at itu mesti selaras dengan salah satu dari Mushaf Uthmani. Ini kerana pada zaman pemerintahan Uthman bin ’Affan, al-Quran telah disalin di dalam beberapa mashaf dan penyalinan tersebut adalah dalam bentuk bukan seratus peratus sama, akan tetapi ada tempat-tempat tertentu yang ditulis di dalam mashaf-mashaf tersebut berbeza di antara satu dari lainnya.
Syarat Ketiga
Iaitu Qira’at itu mesti mempunyai sanad yang sahih. Ini adalah pendapat Ibn al-Jazari, Makki bin Abi Talib[, dan Abu Shamah. Adapun pendapat majoriti ulama' mutawatir adalah syarat utama dalam persanadan suatu Qira’at. Masing-masing mempunyai hujah dalam memenangkan pendapat sendiri. Imam al-Nuwairi yang merupakan murid kepada Imam Ibn al-Jazari itu sendiri pun telah mengkritik gurunya itu ketika menghuraikan matan karangan Imam Ibn al-Jazari ”Toyyibah al-Nashr” sehingga menyifatkan pandangan gurunya itu sebagai menyalahi ijmak dan suatu kata-kata yang baru didengari.
MUTAWATIR QIRAAT IMAM 10
Definisi Mutawatir
Dari segi bahasa :
Diambil dari perkataan
‘’tawatir” yang bermakna bersambung atau berturutan.Diibaratkan seperti hujan yang
turun (ulama’)
Dari segi istilah :
Diriwayatkan dalam bilangan yang ramai pada
setiap tabaqat sanad dan mustahil bagi adat untuk menipu.
Para Ulamak membahagikan perkara ini kepada 3
:
1.Dipersetujui mutawatirnya dan tidak ada
keraguan disisi ulamak.Ini dinamakan Qiraat 7.
2.Diragui mutawatirnya iaitu shahih masyhur
Imam 3 iaitu Imam Abu Jaafar, Imam Yaakub,Imam khalaf (qiraat 10).Ia dinamakan
Qiraat Ahad.
3.Qiraat syazzah
Keterangan tentang mutawatir Qiraat Imam
sepuluh mempunyai banyak.
Antaranya ialah:-
1.Ibnu Jazari
berkata,Qiraat terbahagi kepada beberapa jenis.Antaranya ialah
mutawatir,iaitu diriwayatkan oleh banyak orang yang tidak mungkin mereka
bersepakat untuk berbohong sehingga ke akhir sanad.
2.Mutawatir daripada Nabi SAW,Disebutkan di
dalam hadis bahawa Al-Quran diturunkan dalam 7 huruf.Ia mempunyai kaitan dengan
Qiraat tujuh.Manakala dalil bagi Qiraat 10 ia diketahui secara dharuri dalam
agama bahawa ianya diturunkan daripada Rasullah SAW.
KEWAJIBAN PENULISAN AL-QURAN DENGAN RASM UTHMANI
Al-Quran Rasm Uthmani mempunyai berbagai keistimewaan yang
tiada terdapat pada rasm yang lain.Di antaranya factor kewajiban penulisan
al-quran dengan rasm uthmani tersebut adalah seperti berikut :
1.Tauqifi daripada
Rasulullah S.A.W.
Rasm Uthmani ini merupakan satu kaedah penulisan yang
diajarkan oleh Rasulullah kepada para sahabat. Rasm ini datangnya daripada
Allah S.W.T Rasulullah tidak mengajar sesuatu kepada para sahabat melainkan
setelah mendapat perintah wahyu daripada Allah.Firman Allah S.W.T dalam surah
Al-Najm ayat 1-4 yang berbunyi: Maksudnya: “Demi bintang semasa ia
menjunam.Rakan kamu (Nabi Muhammad S.A.W yang kamu tuduh dengan berbagai
tuduhan itu ) tidaklah ia menyeleweng (dari jalan yang benar) dan ia pula tidak
sesat (dengan kepercayaan yang salah ).Dan ia tidak memperkatakan ( sesuatu
yang berhubung dengan agama Islam ) menurut kemahuan dan pendapatnya
sendiri.Segala yang diperkatakan itu (sama ada al-quran atau hadis) tidak lain
hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya”.
2. Salah satu dari rukun
bacaan Al-Quran.
Membaca Al-Quran adalah sesuatu yang digalakkan dalam Islam
dan pembacanya akan mendapat ganjaran iaitu pembacaan yang menepati rukun. Para
ulama Al-Quran bersepakat mengatakan rukun bacaan yang betul ada tiga
perkara.Salah satunya ialah menepati salah satu mushaf-mushaf uthmani sama ada
mushaf yang dihantar ke Madinah, Mekah, Kufah, Basrah, Syam atau mushaf Imam
yang disimpan oleh Saidina Uthman sendiri.Perkataan rukun bermaksud yang perlu
ada pada sesuatu, sekiranya tiada Allah tidak akan menerima perbuatan dan
amalan tersebut.Oleh yang demikian, amalan bacaan al-Quran hanya dianggap betul
sekiranya berpandukan salah satu mashaf-mashaf uthmani sahaja.
3. Merangkumi tujuh
huruf Al-Quran Salah satu keistimewaan rasm uthmani kerana kaedah
penulisannya berkaitan dengan tujuh huruf Al-Quran dan ianya bertepatan dengan
wajah-wajah qiraat yang pernah diajarkan oleh Rasulullah S.A.W kepada para
sahabat.
Terdapat hadis yang
menerangkan Al-Quran itu diturunkan dalam tujuh huruf sebagaimana sabda baginda
S.A.W yang bermaksud:
“ Telah menceritakan kepada kami Said bin
Ufayr, ia telah berkata, telah menceritakan kepadaku Uqayl bin Ibn Syihab,
telah menceritakan kepadaku Ubayd Allah bin Abd Allah, bahawa Ibn Abbas r.a
telah menceritakan bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda: Jibril a.s. telah
mengajarkan kepadaku satu huruf, maka aku sentiasa mengulanginya dan aku juga
sentiasa meminta ditambahkan, dan akhirnya ia menambah kepadaku sehingga
selesai tujuh huruf”.
Salah satu pendapat
disepakati oleh ulama ialah tujuh huruf itu bermaksud tujuh cara bacaan yang
merangkumi di dalamnya perselisihan nama sama ada mufrad, muthanna atau jama’
dan sama ada mudhakkar atau muannath, samaada tebal, nipis, imalah, tashil,
isymam dan sebagainya.
4. Bertepatan dengan
pembentangan bacaan Al-Quran terakhir.
Satu lagi faktor penting yang membuktikan bahawa rasm uthmani
perlu diutamakan dalam penulisan Al-Quran kerana ianya bertepatan dengan
pembentangan terakhir Al-Quran oleh Rasulullah S.A.W bersama malaikat Jibril
a.s.Semasa Rasulullah melakukan semakan terakhir al-quran kepada malaikat
Jibril a.s., Zayd bin Thabit turut bersama-sama baginda.Oleh itu Zayd bin
Thabit diberi tanggungjawab untuk menulis dan mengumpulkan al-Quran oleh
khalifah Abu Bakar r.a dan khalifah Uthman r.a.Maka Zayd menulis berpandukan
kepada apa yang telah beliau dengar semasa pembentangan terakhir.
5. Salah satu dari
mukjizat Al-Quran.
Setiap huruf-huruf Al-Quran mempunyai mukjizatnya tersendiri
yang hanya diketahui oleh Allah S.W.T semata-mata.Sebarang penambahan atau
pengurangan terhadap huruf-hurufnya bererti seseorang itu telah menambah atau
mengurangkan mukjizat Al-Quran dan sekiranya ia berlaku sudah pasti orang yang
melakukannya bertanggungjawab di akhirat kelak.Oleh itu, rasm uthmani sangat
perlu diberikan keutamaan dalam penulisan Al-Quran supaya kaedah penulisan
tersebut betul mengikut apa yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. Selain itu,
Al-Quran bukan sahaja kerana membacanya, malah mendengarnya pun mendapat banyak
manfaat.
KESIMPULANNYA
Berdasarkan perbincangan diatas,Dapat kita mengetahui bahawa usul qiraat merupakan satu ilmu yang sangat penting sama seperti ilmu tajwid.Usul qiraat hanyalah pengenalan kepada ilmu qiraat yang jauh lebih panjang lagi perbahasannya.Usul qiraat juga tidak boleh dipandang rendah khususnya kita sebagai pelajar dalam bidang Al-quran.Pelajar yang mempunyai kemahiran dalam bidang qiraat ini akan lebih mudah untuk mengetahui isi-isi al-quran itu sendiri.Kesannya,pelajar akan lebih menghayati ayat-ayat suci Al-quran kerana mereka mengetahui lebih banyak pengetahuan tentang Al-quran berbanding orang lain.Kesimpulannya,kami berharap agar pelajar terus belajar ilmu Usul Qiraat ini supaya pelajar dapat menpelajari Al-quran dengan lebih mendalam lagi.Sekian.
RUJUKAN :
- ILMU QIRAAT AL-QURAN (DR.ANDAS ABDUL MALIK YAMIN )
- QIRAAT ASSABI' AL-MASYHUROH (SOBIR HASAN ABU SULAIMAN)
- AL-QIRAAT AHKAMUHA MASDORUHA ( DR. SYA'BAN MUHAMMAD ISMAIL)
- https://kiasedu.hex.my/index.php/penerbitan/jurnal-terbitan-kias?layout=edit&id=76
RUJUKAN :
- ILMU QIRAAT AL-QURAN (DR.ANDAS ABDUL MALIK YAMIN )
- QIRAAT ASSABI' AL-MASYHUROH (SOBIR HASAN ABU SULAIMAN)
- AL-QIRAAT AHKAMUHA MASDORUHA ( DR. SYA'BAN MUHAMMAD ISMAIL)
- https://kiasedu.hex.my/index.php/penerbitan/jurnal-terbitan-kias?layout=edit&id=76
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete